donderdag 6 maart 2014

Knappe knoppen!

Iedere maand staat er nieuw 'natuurfenomeen' in de kijker. Deze keer waren het de knoppen van de bomen. Om alles beter te begrijpen dissecteerden we, als echte wetenschappers, een spruitje. Ik hoor jullie al vragen 'Waarom een spruitje?'. Het antwoord op die vraag ligt voor de hand. Een spruitje is de knop van de plant. Omdat spruitjes groot zijn kunnen we ze gemakkelijk open snijden om te zien hoe een knop er binnenin uitziet. Met een bord en een mesje gingen we meteen aan de slag. Enkele leerlingen sneden zelfs elke laag van het spruitje er afzonderlijk af. Daarna trotseerden we de harde kille wind om knoppen wat van dichterbij te bekijken. De leerlingen zochten het domein af naar knoppen om te analyseren. Zo kwamen ze te weten bij welke boom ze stonden. Hiervoor gebruikten ze een bomendeterminatietabel. Terug in de klas vergeleken we onze resultaten en deelden we onze ervaringen uit. En toen zat de les er al terug op. Wat ging dat snel!






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten